Over

De boekblogger

Mijn naam is Vivian, 22 jaar en boekenwurm in hart en nieren. Al van jongs af aan verslind ik elk geschreven woord dat me aanspreekt, waardoor ik als negenjarige al de meest exquise woorden kende en nooit in mijn leven een dt-fout heb gemaakt. Ik vind het heerlijk om door een boek te worden meegenomen naar een andere wereld en daar helemaal in op te gaan, om andere levens te leiden via de personages en gewoon te genieten van de kunst die literatuur kan zijn en de magie die het met zich kan meebrengen. Daarnaast vind ik buiten het lezen ook schrijven geweldig en schrijven over boeken en lezen dus al helemaal. Doordat ik een behoorlijk ervaren lezer ben – of zo beschouw ik mezelf tenminste – kan ik heel kritisch zijn op een boek en daar naar hartenlust hele pagina’s over doorgaan. Een boekenblog heb ik nooit eerder gehad, wel heb ik eigenlijk altijd wel boeken gerecenseerd op mijn persoonlijke blog Vivians Vocabulaire: ik vind echter dat boekrecensies op zo’n blog nooit echt aandacht krijgen omdat ze worden overschaduwd door andere soorten artikelen. Vandaar dat ik de sprong heb gewaagd en, ondanks alle hectiek in mijn dagelijks leven, heb besloten om een boekenblog te beginnen!

Ik ben derdejaars van de lerarenopleiding Nederlands en leer dus ook een hoop over lezen en literatuur dat ik graag in mijn recensies verwerk. Naast lezen en schrijven ben ik gek op tv-series, reizen, thee, winkelen, geschiedenis en paarden. Ik heb een chronische darmziekte en een aantal handicaps waardoor ik veel thuis zit – en dus altijd veel boekenvriendjes heb gehad, want echte vriendjes maakte ik niet zo gemakkelijk – en lekker veel kan lezen en schrijven. Ik kan echt een trol zijn als het op taalfouten aankomt, ik ben een krankzinnig kattenmeisje en je kunt mij heel gelukkig maken met muziek van Taylor Swift of Adele.

Qua boeken heb ik een vrij specifieke smaak: ik lees vooral graag boeken in het Young Adult- en New Adult-genre. Mijn favorieten zijn bijvoorbeeld Duizend stukjes van jou (Claudia Gray), Misschien ooit (Colleen Hoover), De Selectie (Kiera Cass) en Aan alle jongens van wie ik hield (Jenny Han). De laatste tijd lees ik vooral contemporary verhalen, maar fantasy of sciencefiction op zijn tijd vind ik ook leuk.

The Book Review

Er zijn onwijs veel boekenblogs op het internet te vinden, in Nederland alleen al. Dat is ook de reden dat ik tot nu toe enigszins huiverig ben geweest om mij in die hectiek te begeven: hoe zorg je als blogger dat je uniek blijft, dat je opvalt? Wat ik zie bij veel boekenblogs, is namelijk dat ze toch wel veel hetzelfde zijn. Veel young adults, veel chicklits en veel dezelfde soort recensies. Terwijl de boekenkritieken die ik zelf het meest apprecieer de recensies zijn die getuigen van kennis: waarin niet alleen een persoonlijke mening wordt gegeven, maar ook wordt gekeken naar de literaire kwaliteit van een boek.

Met The Book Review wil ik graag het beste van twee werelden combineren: mijn persoonlijke, ongezouten kritische mening gecombineerd met wat ik weet over literatuur en stijltechnieken. Recensies zoals je ze zou kunnen aantreffen in een literair magazine of in een krant. Eerlijk en kritisch. Daarnaast kun je hier ook terecht voor artikelen over boekennieuws en kritische besprekingen van ontwikkelingen inde boekenwereld, zoals een échte vergelijking tussen ebooks en geprinte boeken en een analyse van de komst van gratis ebook-diensten. Voor het recenseren van boeken heb ik soms recensie-exemplaren gebruikt, maar dit beïnvloedt mijn mening geenszins.

Mijn missie? Schrijven over boeken met net zoveel plezier als tijdens het lezen!

Recensiebeleid

Wil je dat ik een boek voor je recenseer? Houd dan alsjeblieft rekening met de volgende punten: