Nieuwe uitgeverij: Young & Awesome

onder Nieuws met 5 reacties op 30 juni 2016

Vorige week ging er een flinke buzz rond in de wereld van de Nederlandse YA-boekbloggers: de nieuwe aanbiedingsfolders waren vrijgegeven en een aantal zeer oplettende bloggers had een wel héél interessante brochure opgemerkt, namelijk die van een spiksplinternieuwe uitgeverij voor Young Adult-boeken! Dat moet natuurlijk even onder de loep genomen worden…

De uitgeverij

Het gaat om Young & Awesome, een imprint van uitgeverij Leopold (de uitgever van onder andere de boeken van Maren Stoffels en Victoria Scott) en ik ben echt enorm enthousiast! Het imprint gaat zich uitsluitend richten op het vertalen van buitenlandse YA-sensaties en wat mij betreft is dat fantastisch: er zijn zó ontzettend veel coole series en standalones die echt prachtige verhalen vertellen en die het verdienen om heel veel aandacht te krijgen, maar die nog zo onbekend zijn in Nederland. De grote uitgevers doen ook al hun best om die boeken naar het Nederlandse fonds te halen, maar dat zo’n brand new imprint zich ermee bezig gaat houden vind ik helemaal te gek. Het is best een risico want de boeken moeten wel aanslaan, maar… het kan ook supergoed uitpakken!

Boeken

Young & Awesome (andere woorden achter de YA-afkorting, supertof!) is nog maar klein, maar ze beloven al ontzettend veel goeds. Ze werken nauw samen met buitenlandse boekscouts en redacties, ze hebben een team van ambassadeurs voor de boeken en de titels die ze binnenkort gaan uitgeven zien er geweldig uit. Zo is er The Diabolic van Shelley Jessica Kingaid, een verhaal à la Red Queen (Victoria Aveyard) over Nemesis, een dodelijk wezen dat een adellijk meisje moet beschermen tegen kwade krachten (oktober, 480 bladzijden). En we hebben Sterrenstof van Krystal Sutherland, over twee uiterst ongewone jongeren die verliefd op elkaar worden (oktober, 328 bladzijden). En dan is er nog het door E. Lockhart en Stephanie Perkins geroemde Verdwenen van Tara Altebrando, over zes verdwenen kinderen van wie er plots vijf terugkeren, maar zonder geheugen (oktober, 328 bladzijden). Maar de mooiste titel is misschien wel The Jewel van Amy Ewing: het wordt vergeleken met De Selectie van Kiera Cass en gaat over een meisje dat vanwege haar krachten in een dubieus rijk milieu terecht komt (oktober, 325 bladzijden). Hoe dan ook hebben alle boeken een fantastische wauw-factor, dat is een ding dat zeker is! O, en The Glittering Court van Richelle Mead wordt na verloop van tijd ook uitgegeven!

Young en Awesome

Boekengoodies

Maar dat is nog niet alles, want Young en Awesome gaat ook supertoffe boekengoodies verkopen! Bijvoorbeeld het My Reading Journal, waarin je alles maar dan ook alles kwijt kunt over de boeken die je hebt gelezen – van favoriete passages tot alternatieve eindes, als we de folder mogen geloven. Maar ook tassen, supertoffe sokken en pennen! De brochure eindigt met een leuke reportage van onderzoeksresultaten onder YA-lezers: 81% is vrouw, 49% leest meer dan 10 boeken per jaar en Young Adults zijn vooral populair omdat ‘’het is als soapseries zonder het gezeik!’’ De uitgeverij belooft daarnaast een hoop toffe acties op social media en met de boeken, de auteurs en de producten. GET EXCITED!

Website

De uitgeverij heeft een website en pagina’s op Facebook en Instagram, maar het is allemaal nog niet live en dus nog heel pril. Maar ik ben in ieder geval al rázend enthousiast en ontzettend benieuwd hoe alles zich gaat ontvouwen!