Carry Slee kondigt nieuwe 12+-roman aan

onder Verwacht met 1 reactie op 21 augustus 2015

Als er één auteur is die het woord jeugdsentiment voor mij belichaamt, dan is het Carry Slee wel. Ik leerde zo ongeveer lezen met haar boekenreeks over de kinderen van de Grote Beer en was helemaal verslingerd aan de jeugdromans die ze schreef. En Carry schrijft nog vrolijk door, want onlangs heeft ze aangekondigd dat er begin september een nieuwe 12+-roman gaat verschijnen met de titel Kapot.

Nostalgie

Carry Slee is zo ongeveer de bekendste en meest succesvolle kinderboekenschrijfster van het moment. Waar andere auteurs langzaam uit de schijnwerpers verdwijnen (Francine Oomen, Jacques Vriens) of een geheel andere weg inslaan, gaat zij nog steeds als een speer met steeds nieuwe films en musicals van haar boeken. Hoewel ik lang geleden gestopt ben met haar boeken te lezen omdat ik ze simpelweg ontgroeide, is ze nog steeds een grote bron van nostalgie voor mij. Ze was altijd een soort hippe oma die boeken schreef die precies gingen over wat er speelde bij de jeugd.

Ik was dol op de boekjes over Iris en Michiel en de reeks over de kinderen van de Grote Beer-school van groep 1 tot en met groep 8. Daarna verslond ik titels als Bikkels!, Verdriet met mayonaise, Pijnstillers en Kappen! De echt bekende jeugdromans zoals Afblijven, Spijt, Razend en de Timboektoe-reeks heb ik nooit gelezen, wel nog de Your Choice-roman Lover of Loser en de ijzersterke 16+-roman Joël. Het is jammer dat ze naast Bangkok Boy en Fatale liefde, twee romans die mij helemaal niet trekken, niet meer voor 16+ heeft geschreven. Tegelijkertijd zijn er auteurs als Mel Wallis de Vries en Helen Vreeswijk die al flink wat titels op hun naam hebben staan voor die doelgroep, dus de behoefte is er wellicht niet.

Kapot

Kapot verschijnt op 9 september en gaat over broer en zus Julia en Thijs die te maken krijgen met relatieproblemen van hun ouders en intussen ook moeten dealen met allerlei persoonlijke problemen. Het klinkt zeker veelbelovend, dus ik denk dat ik het misschien wel ga lezen. Toch vraag ik mij een klein beetje af: was het nodig? Ze heeft al zo veel boeken geschreven over soortgelijke thema’s en degenen die ik heb gelezen zijn erg goed, maar op zeker moment – en iets zegt me dat dat moment nu is aangebroken – is het moment daar dat ze thema’s gaat hergebruiken. Ik zou het persoonlijk leuker vinden om van de schrijfster die al sinds jaar en dag mijn favoriet is op het gebied van kinderboeken, een boek zou schrijven dat meer op mijn doelgroep gericht is. In de sfeer van het – ik herhaal het nog maar eens – fantastische Joël.

Ben jij een fan van Carry Slee? Wat denk je van dit boek?