7 dingen die mijn favoriete boekenblogs goed doen

onder Apps en websites met 26 reacties op 27 november 2015

Er zijn tegenwoordig zoveel boekenblogs dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet en dat is heel begrijpelijk, want anders dan bij bijvoorbeeld persoonlijke of lifestylebloggers is uniciteit veel lastiger wanneer je een boekenblog hebt. Het maken van een lijstje met mijn favoriete boekenblogs, zoals ik eerst wilde doen, is dan ook niet zo makkelijk. Bij veel boekenblogs kan ik namelijk echt niet aangeven wat ik er nou zo leuk aan vind: ik vind ze gewoon leuk! Toch ben ik eens gaan nadenken over wat nou een goede boekenblog maakt, eentje waar ik echt bij wil blijven hangen om de recensies te volgen. Wat maakt een goede boekenblog?

Lay-out

Tja, het is misschien oppervlakkig maar het oog wil ook wat, hè! Ik vind het altijd belangrijk dat de lay-out van de blog in kwestie er mooi uitziet, het liefst een beetje bijzonder zodat het opvalt. Zo vind ik Carpe Libra er bijvoorbeeld erg leuk uitzien: frisse kleurtjes, mooie patroontjes en lettertype en ook de manier waarop de foto’s bewerkt zijn is leuk. Een blog waar veel zorg aan is besteed en waar ik graag op rondhang! Ook Cinderellis is zo’n blog: ik ben heel erg fan van haar logo en verder is de lay-out simpel maar sassy! Ook Killing My Darlings en Reviews & Roses hebben een lay-out waar ik erg fan van ben.

Originaliteit

Originaliteit, tja… wat is dat eigenlijk in bloggerland? Bestaat het überhaupt wel? Ik vind van wel! Sommige blogs volg ik omdat ze een insteek hebben die ik niet vaak op andere blogs tegenkom en dat bevalt me heel erg. Zo vind ik Zwartraafje enorm leuk door haar originele rubrieken waar ze echt heel veel tijd in stopt en kom ik graag op De pagina omslaan vanwege de scherpe ‘’zakelijke’’ artikelen, de elementen van literatuurgeschiedenis die af en toe terugkomen en de recensies van minder bekende boeken.

Eerlijkheid

Oh oh oh, eerlijkheid is zó belangrijk! Ik vind het zelf nog wel eens lastig, dus daarom heb ik veel bewondering voor bloggers die gewoon echt heel eerlijk kunnen schrijven over de boeken die ze lezen. Emmy van Zon & Maan bijvoorbeeld pakt het altijd heel professioneel aan: ze is een kei in opbouwende kritiek geven. Anneke van Een letter meer graag schrijft haar recensies zonder poespas, gewoon heel ronduit eerlijk en zelfs zonder beoordelingssysteem: scherp!

Boekenblogs

Enthousiasme

Net zo belangrijk als eerlijkheid vind ik enthousiasme! Hoe positief of negatief je bent over een boek mag echt wel duidelijk worden in je recensie en ik vind het altijd heel erg leuk als bloggers dat ook (durven te) zijn. Dat vind ik bijvoorbeeld van Leave No Story Behind (ook een hele leuke lay-out én lekker eerlijk!) en van The Book Diaries: beide dames gooien alle remmen los als ze ergens enthousiast over zijn en dat is heel verfrissend om te lezen. Oh, en dan heb ik het nog niet over NerdyGeekyFanboy die het fandom gewoon groter maakt met zijn enthousiasme. Word je vrolijk van! The Spine Breakers is trouwens ook een lekker enthousiaste boekenblog.

Niche

Dit is natuurlijk iets heel persoonlijks, maar ik vind dat de niche echt heel belangrijk kan zijn voor de kwaliteit van je blog. Sommige blogs focussen zich op één enkel genre en dat kan goed werken, bijvoorbeeld bij Feel The Future: zij recenseert wel verschillende genres, maar haar liefde voor het dystopische genre is goed duidelijk. Anouk van Reading Traveller pakt het weer heel anders aan: zij combineert boekrecensies met reisblogs en dat werkt heel goed, want ik krijg spontaan zin om op vakantie te gaan en heel veel te lezen! Overigens werkt het doorgaans best goed om boeken en lifestyle met elkaar te combineren, zoals Adorable Books en Oh My Book bewijzen.

Klein maar fijn

En dan zijn er nog de boekenblogs die niet heel groot zijn, maar dat ook niet hoeven te zijn: blogs die ik graag zo af en toe bezoek, gewoon omdat de bloggers een fijne schrijfstijl hebben. Het Leven van een Boekenworm bijvoorbeeld is een blog die gaat over van alles en nog wat, lekker een beetje ongedwongen en gewoon fijn. Leesmee is een blog met een leuke naam, een leuke lay-out en lekker persoonlijke posts: ook heel fijn! En Wereld Achter Woorden is ook zo’n kleine blog met leuke artikelen die heel interessant kunnen zijn.

Persoonlijkheid

Tot slot nog even aandacht voor het persoonlijke aspect van boekenblogs. Ik hecht er zelf niet per se waarde aan, maar ik vind het wel interessant om af en toe een echt goede persoonlijke post te lezen OF om stukjes te lezen waar echt iets heel persoonlijks in doorklinkt. Katja van That Blonde Woman schrijft bijvoorbeeld heel interessante persoonlijke stukken die niet zo standaard zijn, maar waar echt een boodschap in staat. My Perfect Book Life is een leuke blog met posts die ik het beste kan omschrijven als gezellig en dat is heel vrolijk. Noa Meijer is een kleine blog met veel uiteenlopende onderwerpen: ze schrijft eenvoudig, maar wel lekker persoonlijk en dat leest fijn. Op Letterkronkels verschijnen recensies met een persoonlijke twist en een hint naar de Nederlandse taalwetenschap, ook erg leuk! En Pencils & Paper is de blog van Joany, de opvolger van Craving Pages: haar recensies zijn nog steeds top, nu met wat meer aandacht voor haar persoonlijke leven en inzichten. Heel mooi om te lezen.

Zo, nou, ik heb toch aardig wat van de blogs die ik volg op een rijtje gezet! Wat vind jij belangrijk bij een boekenblog?