Sweek: het nieuwe selfpublishing (+WIN!)

onder Apps en websites met 6 reacties op 12 juli 2016

Sociale media worden steeds belangrijker in de wereld van lezen en boeken: community’s als Goodreads en Hebban winnen aan populariteit en op Facebook, Twitter en YouTube wordt er veel gekletst en gediscussieerd door boekenwurmen onderling. Ook is er steeds meer interactie tussen auteurs en lezers, niet alleen via events maar ook via internet. Auteurs beantwoorden vragen en lezen recensies via tweets, en dat is hartstikke leuk omdat je daardoor écht in contact kunt komen met het brein achter je favoriete boeken. Wat echter nog mist, is een platform dat die interactie op een rechtstreekse manier mogelijk maakt. Maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen met de introductie van het nieuwe platform Sweek!

Wat is Sweek?

Sweek is een kersvers platform voor lezers en schrijvers. De mobiele Android-app is onlangs gelanceerd en er is ook een (meer beperkte) webversie. Iedereen kan zelfgeschreven verhalen publiceren én de verhalen van anderen lezen, met veel mogelijkheid tot sociale interactie tussen lezer en schrijver. En niet alleen aspirant-schrijvers hebben daarmee een podium: ook auteurs die al wat bekender zijn, hebben een account op Sweek en plaatsen daar korte verhalen of voorproefjes van hun boeken. Op die manier is het dus mogelijk om heel rechtstreeks in contact te komen met auteurs. Het lezen doe je via de app, en dat is ook offline mogelijk: er is al heel veel content in verscheidene talen beschikbaar.

Wat maakt Sweek waardevol?

In eerste instantie lijkt Sweek erg op het al bestaande en enorm succesvolle platform Wattpad, dat heeft geleid tot de ‘’ontdekking’’ van YA-auteurs als Anna Todd en Abigail Gibbs. Maar er is een aantal belangrijke verschillen en die pleiten vóór Sweek. Ten eerste werkt het platform vanuit de Europese markt (één van de oprichters is Nederlands) en dat vind ik een hele goede zaak, want er is al onwijs veel Amerikaanse literatuur terwijl er ook in Europa zoveel schrijftalent zit. Daarnaast maakt Sweek een volwassene, verfijnde indruk met een frisse maar rustige lay-out en een professioneel imago: Wattpad lijkt vaak vooral een podium voor fanficties en amateurschrijvers te zijn, terwijl Sweek een veel serieuzer platform voor serieuzere teksten en auteurs biedt. Een derde verschil is dat Sweek óók ruimte biedt aan schrijvers van andersoortige teksten, zoals korte verhalen, poëzie, essays, schrijftips, reisliteratuur enzovoorts. Ook dat draagt weer bij aan de professionele allure. Bovendien heb je op Sweek ook de mogelijkheid tot selfpublishing van je verhaal of boek, maar zonder verplichte verkoop of ingewikkelde kosten.

Sweek

Wat vind ik van Sweek?

Ik heb de bèta-versie van de website mogen testen: de IOS-app is er helaas nog niet, dus het daadwerkelijke lezen van verhalen heb ik nog niet kunnen uitproberen. Wel heb ik een account gemaakt en wat eigen content gepubliceerd: twee korte verhalen en een verzameling schrijftips. En daar ben ik enthousiast over: het werkt heel eenvoudig en helder en het ziet er mooi uit. Ik denk ook dat Sweek echt de potentie heeft om een groot platform te worden: het biedt een podium en een stem aan mensen die serieus willen schrijven en die ook echt een netwerk van lezers willen opbouwen, maar zonder het gedoe van selfpublishing – en het leuke is dat die mogelijkheid van daadwerkelijk publiceren er toch is, maar zónder alle poespas en kleine lettertjes. Ik vind het in ieder geval een platform dat mij inspireert en motiveert om nóg meer serieuze schrijfprojecten te starten en dat is een goede zaak!

Goodiebag_1WIN!

Ik mag van Sweek een toffe goodiebag weggeven met daarin een powerbank, een linnen tas, een notitieboek en twee ansichtkaarten! Wil je winnen? Lees dan goed de onderstaande stappen:

1. Laat een reactie (met geldig mailadres!) achter met jouw antwoord op de vraag: Als jij een verzameling essays zou schrijven, waar zouden die dan over gaan? Waar heb jij een sterke mening over en waarom?
  2. Like de Facebookpagina van Sweek.

Je kunt meedoen t/m 26 juli.

Lijkt Sweek jou leuk?