Hoe kies je je volgende boek?

onder Tips, tricks en tops met 11 reacties op 9 september 2016

Het vervelendste moment van het hele leesproces vind ik altijd dat moment dat je een prachtig boek uit hebt, of zelfs een boek dat niet per se prachtig is, en dat je die overstap moet maken naar een nieuw boek. Want hoe bepaal je in vredesnaam welk boek je nú weer moet gaan lezen? Er staan er zoveel in je kast en op je ereader dat de moed je spontaan in de schoenen zinkt en dat is ook absoluut heel begrijpelijk, want soms is het echt moeilijk om te bepalen welk boek je nu weer moet gaan lezen. Maar ik heb tips!

Niet lezen is ook een optie

Oké, niet schrikken: je hoeft niet meteen in een nieuw boek te beginnen. Sommige boeken zitten zo in je systeem dat je jezelf even de tijd moet gunnen om ze los te laten: wacht daarom even voordat je in een nieuw boek begint. Ga iets anders doen in plaats van lezen. Soms is dat gewoon heel fijn! Je krijgt dan vanzelf weer zin om een boek te pakken, en dat is een goed teken. Tijd voor stap twee.

Let op je stemming

Het is mij wel eens overkomen dat ik ben gestopt met een boek omdat ik gewoon niet in de juiste stemming ervoor was. Het is heel simpel: bedenk hoe je je voelt. Heb je het druk, ben je gestrest en snak je naar ontspanning? Ga dan voor een leuk en luchtig boek, zoals Vertel me drie dingen van Julie Buxbaum. Heb je liefdesverdriet of ben je juist heel erg verliefd? Pak dan een heerlijk romantisch boek uit de kast, bijvoorbeeld van Jojo Moyes of Chantal van Gastel. Verveel je je, wil je uitgedaagd worden en nadenken? Probeer dan eens een literatuurklassieker, bijvoorbeeld van Reve of Mulisch. Of anders gezegd: wat wil je tijdens het lezen voelen? Ontspanning, uitdaging, afleiding of puur leesplezier? Van daaruit kun je dan verder kijken.

Wees eerlijk: is er een boek dat naar je lonkt?

Ook dit is mij wel eens overkomen: dat ik in een boek ben begonnen terwijl een ander boek me maar bleef roepen vanuit de kast, zodat ik wel moest switchen. Ga dus gewoon even voor je boekenvoorraad staan (of kijk op je ereader) en bedenk welk boek jouw naam fluistert of zelfs schreeuwt. Welk boek spookt al heel lang door je hoofd? Wees eerlijk. Zelfs al is het voor de tiende keer je lievelingsboek: maakt niet uit! Of zelfs al is het voor de zestigste keer Harry Potter: maakt niet uit.

Volgende boek kiezen

Verras jezelf

Is er geen boek dat naar je lonkt en helpt je stemming je niet verder? Als je zeker weet dat je het echt niet weet, dan kun je jezelf laten verrassen. Doe je ogen dicht, laat je vinger over de planken gaan en stop bij een willekeurig boek. Of laat iemand anders een boek voor je kiezen. Of pak het eerste boek op de eerste plank, of juist het laatste boek van de laatste plank. Er zijn talloze manieren om zo spelenderwijs bij een nieuw boek uit te komen!

Gebruik je TBR-voorraad

Heb je een plank of stapel of lijst met boeken die je nog binnen afzienbare tijd wilt lezen? Gebruik die dan om een boek uit te kiezen. Dat kan ook weer op een van bovenstaande manieren, of gewoon op volgorde van hoe ze staan of wanneer je ze in je bezit hebt gekregen. Zo baken je het af voor jezelf, kan helpen!

Koop een nieuw boek

Of als je het echt niet meer weet en er is een boek waar je al heel erg lang benieuwd naar bent… koop het. En begin het meteen te lezen. Daar zijn we tenslotte boekenwurmen voor… toch?

Hoe bepaal jij welk boek je als volgende gaat lezen?