#Boektober-update: genieten van het lezen!

onder Reading life met 3 reacties op 24 oktober 2015

Oef, 24 oktober alweer! Nog maar een weekje en dan is het al november, wat het einde van de #Boektober-challenge betekent. De afgelopen weken ben ik op bewuste en minder bewuste wijze bezig geweest met de uitdaging en het bevalt goed! Aangezien veel bloggers al schrijven over de resultaten van deze maand als geheel en wat ze ervan vonden, neem ik vandaag even de tijd om jullie bij te praten over de boeken die ik tot nu toe gelezen heb en wat ik in de laatste week van de maand nog met Boektober wil doen!

Boektober: het doel

Het idee achter Boektober is om meer te lezen dan je toch al doet. Voor mij een fijne uitdaging, want ik vergeet wel eens hoe fijn en ontspannend lezen eigenlijk is en hoe heerlijk het kan zijn om me gewoon een paar uur lang te verliezen in een boek in plaats van me druk te maken om school of andere dingen. Mijn doel was dan ook vooral om meer oog te krijgen voor het plezier dat ik beleef aan lezen, om meer tijd in te lassen om tot rust te komen met een boek én om ongeveer tien boeken te lezen. Hoe gaat dat nu?

Rond 15 oktober was ik echt halverwege mijn doel van tien boeken, wat perfect uitkwam omdat ik dan de tweede helft van de maand zou hebben voor de tweede helft van mijn herfstige TBR. Vorige week kwam ik echter jammer genoeg in een leesdip terecht: ik had erg weinig energie en daardoor gewoon geen puf en ook geen zin om zo actief als normaal te lezen. Eigenlijk vond ik dat helemaal niet erg, want juist als ik ziekig of zwakjes ben, vind ik het heerlijk om op mijn gemakje met een deken en een kop thee lekker te lezen, en de weinige energie leerde me dat het nergens voor nodig is om heel snel of actief te willen lezen: een hoofdstuk per dag is ook gewoon prima, een paar weken over één boek doen dito… zo lang ik er maar van geniet. Vandaar dat ik het met lezen nu wat rustiger aan doe (en vandaar dat ook The Book Review wat minder actief is): ik lees wanneer ik zin heb, zolang als ik zin heb: op die manier geniet ik er het meeste van en kan ik ook met mijn volle aandacht bij het boek zijn. Het doel om meer te leren genieten van het lezen is dus in ieder geval al bereikt!

Boektober update

En die 10 boeken dan?

Natuurlijk wil ik ook nog graag meters maken, maar de tien boeken ga ik waarschijnlijk niet meer redden en dat vind ik ook niet erg. Momenteel lig ik drie boeken voor op schema met mijn reading challenge (59 van de 70 boeken) en de boeken die ik lees zijn bijna allemaal echt mooi en bijzonder, dus dat is ook veel waard. Op dit moment heb ik dus vijf van de tien boeken gelezen en heb ik nummertje zes bijna uit: ik hoop dat ik de komende week in ieder geval nog één of misschien twee boeken aan dat lijstje kan toevoegen. Overigens heb ik me maar ten dele aan mijn TBR-lijstje gehouden: er kwamen andere boeken op mijn pad die ik liever wilde lezen!

Dit zijn de boeken die ik tot nu toe gelezen heb voor Boektober!

1. Younger – Pamela Redmond Satran: dit boek had ik niet op mijn lijstje staan, maar toen oktober aanbrak had ik ‘m nog niet helemaal uit, dus heb ik hem gewoon meegeteld.
  2. Als ik blijf – Gayle Forman: prachtig, prachtig boek. Door deze ontdekte ik dat ik eigenlijk ook heel erg kan genieten van boeken waar ik wat langer over doe, omdat ze zo emotioneel zijn dat ze me echt raken.
  3. Ik denk dat dit het einde is – Maren Stoffels: goed boek, maar het miste wel wat en dat blokkeerde mijn flow tijdens het lezen een beetje.
  4. Boy 7 – Mirjam Mous: onwijs goed boek, hierdoor werd ik weer helemaal enthousiast over alle spannende boeken die me te wachten staan!
  5. Wacht op mij – Gayle Forman: hiervan verschijnt binnenkort een recensie online. Ik vond hem erg mooi, deed ook over deze weer relatief lang en vond dat niet erg.

Het boek dat ik op dit moment lees is Zigeunergebroed van Pat van Beirs: ik moet nog iets meer dan honderd bladzijden en vind het een erg sterke roman met hier en daar wat scherpe kantjes qua schrijfstijl. Als die eenmaal uit is, ga ik verder met twee recensie-exemplaren die ik onlangs ontving: Zie me, hoor me van Martine Glaser en Hier was ik van Gayle Forman. Dat lijken me twee mooie boeken om oktober mee vol te maken!

Doe jij ook mee met #Boektober en hoe gaat het met je voortgang?