Boekbekentenis: ik lees het liefst buitenshuis

Als ik aan iemand vertel dat ik hou van lezen in de auto of Instagram-snapshots deel waarop te zien is dat ik een boek lees terwijl het landschap voorbijflitst, krijg ik vaak dezelfde reacties. ‘O, word je daar niet misselijk van? Wat goed dat je dat kunt, mij lukt dat echt nooit!’ En hoewel ik vroeger wel last had van misselijkheid en duizeligheid als ik in de auto een boek las, is het nu een van de fijnste dingen die er bestaan. En dat past weer helemaal bij mijn #boekbekentenis van vandaag: ik lees het liefst buitenshuis. Ja, echt.

Thuis

Natuurlijk vind ik het ook superfijn om thuis met een kop thee van een boek te genieten, lekker geïnstalleerd in mijn favoriete fauteuil of in bed. Spinnende snoezepoes in de buurt, lekker chillmuziekje aan en gewon heerlijk op mijn gemak en ongestoord wegduiken in de wereld van een boek. Maar zoals ik in mijn column van vorige week al uitlegde: ik gun mezelf maar weinig van dat soort momentjes want er zijn altijd zó veel dingen die ik ook graag wil doen: televisie kijken, schrijven, bloggen, noem het maar op. De rust voor dat lezen kan ik maar zelden vinden en nog moeilijker behouden. Het lukt vaak wel, maar nooit zo rustig en intens als ik zou willen.

In de auto

Ik lees graag in de auto, maar ook lang niet altijd. Ergens naartoe rijden – of gereden worden – is vaak namelijk ook mijn moment om even tot rust te komen, een beetje te mediteren zelfs, om alles wat er gebeurd is of gaat gebeuren, wat er door me heen gaat, wat me bezighoudt te laten bezinken. En soms slaap ik, want dat is ook superfijn. Toch pak ik maar al te graag een boek: ik vind het heerlijk om in de autorit van een uur naar mijn oma toe een bladzijde of 50 of meer te lezen en ook onderweg van en naar school of stage lees ik graag. Want dat is ook mijn manier om tot rust te komen: even niet stressen of de kilometers tellen, maar gewoon lekker van de wereld zijn. O ja, en het houdt praatgrage chauffeurs koest. Soms wil ik best kletsen, maar zo niet, dan pak ik mijn boek.

Lezen buitenshuis

In de wachtstand

Wachtkamers vind ik ook altijd wel fijn. Ja, wachten is stom, maar het is bij uitstek de gelegenheid om me in mijn boek te verdiepen: om de tijd te doden en om te voorkomen dat ik me niet verveel. Tijdens het wachten op de taxi lees ik graag, tussen colleges door lees ik graag, eigenlijk in wat voor situatie dan ook. Want tja, je hebt dan doorgaans niets anders te doen en juist dán is lezen fijn, als je het jezelf volledig gunt omdat andere dingen je niet afleiden. Behalve je telefoon dan.

Lezen buitenshuis

Ik denk dat dat ook de reden is dat ik graag buitenshuis lees: dan heb ik meestal niet de concurrentie van mijn blog, series die ik kan kijken, spelletjes die ik kan spelen, een roman waaraan ik kan werken, studieopdrachten die ik kan afmaken enzovoorts. Buitenshuis is een andere wereld, met andere prioriteiten en dingen. Een wereld waarin ik maar al te graag besluit te gaan lezen, omdat dan de verstrooiing, verrijking, het escapisme en het plezier van lezen pas goed duidelijk worden. Zelfs in de tuin lezen vind ik fijn, want ook dat is buitenshuis en op een flinke afstand van mijn laptop en al die andere dingen. Met een boek in een stoel, in het zonnetje. Jij en je boek. Niets anders. Heerlijk.

Lees jij het liefst binnens- of buitenshuis?

8 thoughts on “Boekbekentenis: ik lees het liefst buitenshuis

1. Ik lees overal 😉
    Het is inderdaad heel fijn om een boek bij te hebben in de wachtkamer, ik lees (meestal) in de trein of in de bus, en als ik lekker in de zon in het park zit bijvoorbeeld. Aan de andere kant lees ik thuis ook graag.

2. Ik lees het allerliefst in de tuin! Als de lente begint, dan kriebelt het al. Komen de t-shirts met korte mouwen uit de kast, dan maak ik ook meteen mijn plekje buiten in orde. De houten tuintafel, de zon er vol op gericht, bij te warme dagen een parasol erboven en uiteraard mijn hond die actief rond mij heen rent (tja, hij is nog jong en speels). Ik geniet van buiten lezen, er is weinig afleiding, het is stil bij ons in de achtertuin en ik krijg gewoon veel meer energie van buiten lezen. Alsof ik meer zuurstof krijg, meer mijn ruimte in mijn hoofd krijg en daardoor ook beter in het verhaal kan duiken. Ik lees in de lente en in de zomer dan ook veel meer dan in de wintermaanden.

3. Als er nu één plaats is waar ik niet kan lezen dan is het de wachtkamer van de dokter. Het lijkt altijd alsof ik te zenuwachtig ben en me zo dus niet kan concentreren op mijn boek.
    Ik lees eigenlijk nog het liefst in mijn zeteltje, onder mijn dekentje. Maar buiten lukt soms ook wel, als het niet te warm is.

4. Ik leer ook het liefst buitenshuis. Als ik thuis lees dan word ik te veel afgeleid door bijvoorbeeld mijn laptop en dan ga ik toch maar weer netflix kijken of bloggen. Als ik buitenshuis lees, heb ik deze afleiding niet en lees ik dus ook sneller

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top