Gelezen boeken bijhouden op 5 manieren

onder The Book Lifestyle met 7 reacties op 8 april 2016

Ik heb heel lang een boekje bijgehouden waarin ik keurig opschreef welke boeken ik las en welke films ik keek. Op een gegeven moment had ik daar geen zin meer in en hield ik het bij Goodreads en vanaf januari ben ik er weer mee bezig omdat ik het toch wel erg leuk vind. Want als je veel leest en ook veel schrijft over lezen en boeken, is het wel heel fijn en ook gewoon leuk als je een beetje zicht hebt op wát je dan allemaal leest! Vandaag geef ik tips hoe je kunt bijhouden welke boeken je leest.

Goodreads

De meest voor de hand liggende en meteen ook mijn minst favoriete manier. Het is natuurlijk superhandig: je Read-shelf bevat alle boeken die je ooit op Goodreads hebt gemarkeerd als gelezen en je kunt het ook met data terugvinden. Maar ik vind die shelf persoonlijk erg onoverzichtelijk en rereads bijvoorbeeld worden niet meegeteld. Bovendien kun je er ook niet altijd even makkelijk bij: je moet wel internet hebben en dan moet je ook nog hopen dat Goodreads geen kuren heeft. Wat je overigens wel kunt doen om het te vergemakkelijken is zelf een shelf aanmaken waar je bijvoorbeeld alle boeken van 2015 aan toevoegt. Dan heb je wel wat meer overzicht. Of kijk eens welke apps er nog meer in omloop zijn om hiervoor te gebruiken!

Excel of Word

Een tabel of een lijst in Word of Excel kan natuurlijk ook: je kunt hier dan meteen je boekendatabase van maken waarin je ook andere info opneemt, zoals het aantal bladzijden en of het misschien een recensie-exemplaar was. Voordeel is dat je zo’n bestand makkelijk bij de hand kunt houden: nadeel is dat het vrij veel werk is om het te maken en dat je ook niet altijd evenveel overzicht hebt. Groot voordeel is overigens ook wel dat je zo gedetailleerd kunt zijn als je wilt! Je kunt ook kiezen voor een simpelere lijst met enkel de datum, titel/auteur en de waardering. Gebruik bijvoorbeeld de freebie van Emmy of maak zelf zo’n leuk sjabloon!  Ik gebruik die zelf ook, want het is leuk om het op die manier overzichtelijk te hebben.

Gelezen boeken bijhouden

Notitieboekje beknopt

Deze methode gebruik ik zelf het liefste: een leuk notitieboekje waarin ik per maand opschrijf welke boeken ik heb gelezen (en welke films ik heb gezien). Per boek noteer ik titel, auteur, de datum waarop ik het heb uitgelezen, het verhaal in één zin en mijn mening in één zin plus eventuele extra informatie, bijvoorbeeld of het een re-read was of een Boekenweekgeschenk. Ik vind het niet alleen leuk om het op te schrijven, het is ook iets wat je nog snel eens doorbladert als je daar zin in hebt!

Notitieboekje uitgebreid

Je kunt er ook voor kiezen om een notitieboek te gebruiken waarin je uitgebreider uitweidt over de boeken die je leest. Je hebt daar zelfs speciale boeken voor, The Book Lover’s Journal bijvoorbeeld.  Ik heb die zelf ook nog in een laatje liggen, maar doe er niets mee want daarvoor is het me een beetje teveel werk – maar als het iets voor jou is, is het natuurlijk leuk om het echt met uitgebreide info bij te houden. Desnoods kun je dit ook doen in je boekje waarin je aantekeningen maakt over je recensies, als je dat hebt. Zo heb je een wat uitgebreidere indruk.

In het boek

Ben jij zo iemand die in boeken schrijft? Noteer dan voor- of achterin de datum waarop je het hebt uitgelezen. Als je het boek vaker (her)leest, krijg je een mooi lijstje! Of als je een ebook hebt doe je het in een markering of een notitie.

Hoe houd jij je gelezen boeken bij?