Twilight herschreven: Leven en Dood

onder Nieuws met 5 reacties op 9 oktober 2015

Eerder deze week was het precies tien jaar geleden dat het eerste Twilight-boek verscheen. Ik heb het hele vierluik gelezen en vind de boeken erg mooi: van alle kritiek op Bella en Edward en hun liefdesverhaal heb ik me dan ook nooit echt iets aangetrokken. Maar blijkbaar deed auteur Stephenie Meyer dat wel, want compleet onverwachts is er een nieuw boek van maar liefst 442 bladzijden uitgebracht: Twilight Rewritten: Life and Death. Toen ik het zag, was mijn eerste gedachte… waarom dit nu weer?

Ja, waarom? Het is echt niet zo dat Meyer om geld verlegen zit, want ze verdient volgens mij nog steeds meer dan genoeg aan de hele franchise. Naar eigen zeggen was ze het zelf zat dat er zoveel kritiek werd geleverd op Bella als jonkvrouw in nood. Zoals ik net al zei heb ik die kritiek nooit zo begrepen: ja natuurlijk, Bella wordt verliefd. Maar ik vind haar wél een goed personage, ze is wél sterk en ze maakt heel bewust haar keuzes, dat vind ik niet echt passen bij een jonkvrouw in nood. Wat mij betreft hoefde er ook echt geen vervolg meer te komen, behalve misschien nog een mooie novelle over Bella en Edwards leven na Morgenrood en over Renesmee en Jacob en zo. En ik had het zeker niet erg gevonden als er een boek was verschenen dat meer over de andere Cullens ging, want vooral Rosalie, Alice en Carlisle fascineren me mateloos.

Maar goed… het boek is er. Twilight herschreven: Leven en Dood is behoorlijk rigoureus. Meyer heeft namelijk een gender swap toegepast: Bella is nu Beau(fort) Swan en Edward is Edythe Cullen. Oftewel: doodgewone jongen wordt verliefd op bloedmooie vrouwelijke vampier in plaats van doodgewoon meisje wordt verliefd op superknappe mannelijke vampier. Ook de andere belangrijke personages hebben een geslachtsverandering ondergaan: denk aan de andere Cullen-kinderen en Bella’s schoolvrienden. Jacob is nu Julie ‘Jules’ Black en ook de schurken uit dit eerste deel zijn nu Joss en Victor in plaats van James en Victoria. Volgens Meyer is de verhaallijn verder exact hetzelfde, maar ik vind dat toch moeilijk voor te stellen. De romantiek is uiteraard hetzelfde, maar door de seksewijziging worden ook de personages anders.

Twilight Leven en dood

Bron foto

Ik vind dat dit vooral nogal wat problemen oplevert voor de latere delen. Meyer gaf aan dat er geen compleet nieuwe reeks komt, dus ik hoop stiekem een beetje dat het hele verhaal wordt toegelicht in één roman, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de zwangerschap? Werkt het net zo bij Edythe als bij Edward, dus dat ze gewoon zwanger kan worden? Maar bij haar lijkt me dat er geen sprake van is dat ze bijna overlijdt tijdens de bevalling, dus… hoe? En is het dan zo dat Julie verliefd wordt op Edythe en Edward… sorry, Beaus baby? Ik weet het nog niet zo goed, ik zie het niet echt voor me.

Toch ben ik wel benieuwd en ga ik het boek denk ik wel kopen, want vooral de vrouwelijke Edward spreekt me erg aan. Ik vind het alleen erg jammer – en een beetje geldklopperij – dat het boek in Nederland vooralsnog alleen verkrijgbaar is in de vorm van een nieuwe uitgave van Twilight, waardoor je dus een pil van 700 bladzijden koopt in plaats van een los boek. En het eerste deel heb ik gewoon al in mijn kast staan.

Wat vinden jullie van deze nieuwe versie van Twilight?